What are your big rocks?
Despre priorități
Pilda borcanului cu pietre și nisip
Un profesor și-a început lecția punând în fața studenților un borcan din sticlă, câteva pietre mari, niște pietriș și un săculeț cu nisip. Provocarea lansată elevilor a fost să gândească o modalitate prin care să bage pietrele, pietrișul și nisipul în borcan. După ce studenții au propus o serie de soluții greșite, profesorul le-a arătat cum se face: mai întâi a pus pietrele mari, apoi a pus pietrișul, iar la final a pus nisipul care s-a strecurat prin spațiul rămas.
Această pildă este folosită de autorul Stephen Covey pentru ne învăța că trebuie să ne facem prima dată timp pentru lucrurile cele mai importante (big rocks), urmând ca în timpul rămas să ne ocupăm și de chestiile necesare, dar mai puțin importante.
Atât povestea, cât și morala lui Covey, se încadrează în linia trasată de literatura self-help pe tema managementului timpului. Însă Oliver Burkeman, autorul excelentei cărți “Four Thousands Weeks. Time Management For Mortals”, adaugă niște nuanțe importante la această poveste.
Pilda e simplistă pentru că profesorul știa dinainte că cele câteva pietre mari vor încăpea în borcan. În realitate, noi avem mult mai multe big rocks dintre care trebuie să alegem ce punem în borcan.
Marea provocare nu e cum să diferențiem între activitățile care contează și cele care nu, ci ce ne facem atunci când prea multe lucruri par foarte importante. Cum alegem cele câteva big rocks ? Până la urmă, avem la dispoziție doar un borcan, nu ditamai butoiul.
Cum alegem prioritățile?
Plecând de la aceste întrebări, Burkeman propune trei principii care să ne ghideze într-un proces de prioritizare.
1. Alege un număr maxim de priorități
Gândește-te la cele mai importante priorități ale tale și setează-ți un număr maxim de big rocks care să încapă în borcanul tău de timp.
De exemplu, pe plan profesional eu am ales să am maxim 3 proiecte în aceeași perioadă. În prezent, acestea sunt: Lisnic Barbershop&Academy, BRAV Coaching și podcastul Oameni Brici.
Dacă între timp îți dai seama că vrei să renunți la ceva, no problem, scoți o piatră din borcan și faci loc pentru alta. Ideea este să-ți conștientizezi limitele și să te concentrezi pe un număr fix de lucruri importante.
2. Plătește-te pe tine primul
În managementul finanțelor personale, regula „plătește-te pe tine primul” este fundamentală. Când primești salariul, alocă prima dată o fracțiune pentru ce e cu adevărat important, pentru libertatea ta financiară, pentru educația ta sau pentru sănătatea ta. Dacă vei începe cu plata facturilor și cu alte cheltuieli urgente, cel mai probabil nu-ți vor mai rămâne bani pentru ceea ce contează pe termen lung.
La fel și în managementul timpului, alocă prima dată timp pentru big rocks, adică pentru cele mai semnificative proiecte ale tale. Pierzându-te zi de zi în activități mărunte, nu-ți va mai rămâne loc pentru proiectele importante.
3. Rezistă tentației de a face lucruri de o importanță medie
Pe lângă faptul că trebuie să înveți să spui NU lucrurilor nesemnificative, care doar îți distrag atenția, mai e nevoie să înveți să spui NU și unor lucruri importante, pe care chiar vrei să le faci. Adevărul e că ai doar o viață la dispoziție, iar borcanul tău cu timp este limitat.
De exemplu, mie-mi place mult sportul, dar știu că am loc pentru o singură activitate sportivă în programul meu săptămânal. Îmi place să merg la sală, îmi place tenisul de câmp și îmi place fotbalul, dar îmi doresc să am suficient timp în familie, vreau să studiez zilnic pentru a deveni un coach mai bun și am și o listă de cărți care abia mă așteaptă. A trebuit să-mi accept limitele, să mă uit obiectiv la realitatea mea și să aleg să renunț la tenis și la fotbal. Știind că am renunțat la lucruri dragi mie, sunt extrem de implicat și asumat în privința mersului la sală.
Sfatul lui Warren Buffet către pilotul său
Circulă o legendă despre o conversație pe care ar fi avut-o Warren Buffett cu pilotul său. Chiar dacă nu știm cât este de reală, cred că este o poveste utilă.
Într-una din călătoriile sale, Buffett a fost întrebat de pilotul său: „Warren, cum aș putea să-mi setez mai bine prioritățile?”.
Răspunsul a fost următorul: „Fă-ți o listă cu 25 de lucruri pe care vrei să le faci în viață, apoi aranjează-le în ordinea importanței. În jurul primelor 5 îți vei organiza timpul. Pe celelalte 20 trebuie să le eviți cu orice preț pentru că nu sunt suficient de semnificative ca să intre în top, dar sunt suficient de seducătoare încât să-ți distragă atenția de la ceea ce contează cu adevărat.”
În concluzie
Time managementul este, de fapt, o problemă filosofică, așa cum bine scrie Burkeman în cartea sa (pe care o recomand din tot sufletul).
Ca să ne dăm cele mai bune șanse în viață, trebuie să ne acceptăm limitele, fie că e vorba despre orele dintr-o zi sau despre anii dintr-o viață, și să ne concentrăm pe ce putem face în acest perimetru al realității. Acceptându-mi limitele și având mai multă blândețe față de mine, am reușit să am un 2021 foarte bun.
De asemenea, trebuie să înțelegem că orice alegere înseamnă renunțare. Atunci când alegem o opțiune, în mod implicit eliminăm toate celelalte opțiuni posibile, iar asta ne face să preferăm uneori să nu ne asumăm nimic. Cu cât mai repede conștientizăm că renunțarea e parte obligatorie din viață, cu atât ne vom mișca mai repede spre ceea ce ne dorim.